Renæssance vindue mode

October 7

Renæssance vindue mode

Renæssancen i europæisk historie varede fra omkring 1400 til omkring 1650. Det italienske ord "renæssance" betyder genfødsel eller reawakening, en rammende beskrivelse af perioden. Vindue mode denne tid fulgt genopblussen af interesse i arkitekturen i de klassiske perioder af Rom og Grækenland. Klassiske motiver og farver blev brugt i hele perioden. Tre vigtigste centre for renæssance, hver med sin egen stil med vindue mode eksisterede: italiensk, fra 1400 til 1600; Fransk, fra 1580 til 1650; og engelske fra 1550 to1650.

Glas og vinduesstørrelsen

Under det meste af renæssancen, glas var meget dyrt at producere, og arkitektur begunstiget windows lavet af mange små ruder af glas for at imødekomme dette. Vinduet beslutningstagere tiltrådte glas med bly til at forbinde de farvede stykker af farvet glas eller træ mullions at oprette mindre kunstnerisk windows. Kun kirker og rige godsejere var i stand til at råd til glas, og det blev ikke fundet på hvert vindue. Normalt kun de forreste vinduer af konstruktioner, der anvendes glas, resten var lukker, men glasvinduer ofte havde skodder så godt. Windows, enten glas eller lukker, var små i hele bygninger, og funktionen af vindue belægninger var primært at yde beskyttelse fra elementerne. Almindelige mennesker ikke, har typisk penge til vindue mode; skodder var den mest almindelige dækker.

Den italienske renæssance

Den italienske forkærlighed for excellence i træ håndtering manifesterer sig i de rige udskæringer i træ kappe og kapper i denne periode. Fuld længde gardiner, mørke juvel-tonet farver, puddling på gulvet var normen. Italiensk-made stof i rige fløjl og gobeliner Roses de stærkt forskønnet træ komponenter. Trimmer, kvaster og broderi på stoffet føjet til dekorative overflod af vindue belægninger.

Den franske renæssance

Den franske renæssancen var langt mere dekorativ end italienske. Træ kappe og kapper af italiensk stil var betrukket med stof af en udvidet farvepalet og draperet med trim. Konturerne af kapper blev meget mere indviklet end italienske. De lettere vægt stoffer produceret i Frankrig blev brugt i lag for større isolering, og forhæng forblev fuld længde med betydelige puddling. Franske trim var indbegrebet af overflod og blev brugt skånselsløst på vindue belægninger af den velhavende.

Engelsk renæssance

Englænderne kom til renæssancen sent, og perioden varede kortere tid end det gjorde i Frankrig og Italien. England manglede rigdommen af resten af Europa, klimaet var mere alvorlige og stil af dansk vindue behandlinger var derfor langt mere utilitaristisk. Farverne var mere afdæmpet; Engelske ikke have farvning og fræsning kvalifikationer af kontinentets stof masters. Vindue mode, som regel lavet af tunge uld stof, var ofte så simpelt som stof hang på træ stænger af sløjfer af læder. Kappe og kapper var sjældne; stoffet var dyrt, og derfor lag blev holdt på et minimum. Regeringstid af Elizabeth I, sent i den engelske renæssance, bragte tekstiler fra Indien. Englænderne tog til farver, letvægts-tekstiler og prints overordentlig godt og udviklet en kærlighed til blomstermønstre. Dette skabte alder broderi; vindue mode stof var broderet og ofte over broderet--lag på lag, en stil der stadig i dag. I slutningen af perioden overhalede den engelske vindue mode franske til overflod.


© 2022 Shareoflancaster.com | Contact us: webmaster# shareoflancaster.com